#Gr/2020-08-24

versie-7.0

voorgaande

versie-7.0

Marum Zuidelijk Westerkwartier >> 1918 - Heden  

Marum - 4/4 Nieuwe Kaasfabriek in 1999

naar 1e pagina Marum voorgaande pagina

Geen frame - ga naar - www.zuivelhistorienederland.nl

voorgaande pagina

Bron: Dagblad vh. Noorden 28 april 1999       Geplaatst 04-03-2007


Locatiekeuze kaasfabriek blijkt na 80 jaar gouden greep


De kaasfabriek in Marum breidt.flink uit. Er rolt straks in plaats van 30.000 ton jaarlijks 45.000 ton ronde Edam­mer kaas van de band. Di­recteur A. Abbink plaatst de huidige ontwikkeling in een historisch perspectief. En haalt herinneringen op aan rammelende

melkbussen.


Van onze verslaggeefster

JANTINA RUSSCHEN

Marum - Het was achteraf een gelukkige keus de zuivelfabriek in Marum ruim tachtig jaar ge­leden te bouwen aan de huidige Noorderringweg, net buiten het dorp. De honderd boeren, die omstreeks 1916 besloten samen een fabriek op te richten, kon­den toen nog niet weten dat de­ze locatie van levensbelang zou worden voor het bedrijf. De goe­de bereikbaarheid droeg er toe bij dat Zuivelconcern Friesland Coberco Dairy Foods - de huidi­ge eigenaar - vorig jaar besloot z'n vestiging in Marum uit te breiden. Terwijl elders in Neder­land twee kaasfabrieken van Fri­co Cheese de deuren moeten sluiten.


"Wat precies de reden is ge­weest dat de veehouders des­tijds hebben besloten de fabriek hier in de weilanden te bouwen, weet ik niet. Wellicht had het iets te maken met de rivaliteit die er was tussen Marum-west en Marum-Kruisweg. De fabriek staat ongeveer in het midden. Naast de kerk. Wij zitten hier anno 1999 prima. Aan de rand van het dorp, zodat de overlast beperkt is. En vlakbij de op- en afritten van de snelweg", zegt directeur A. Abbink van de Marumer kaasfabriek.


Op dit moment wordt er druk gebouwd op het terrein aan de Noorder-ringweg. Het bedrijf wordt geschikt gemaakt om in plaats van 30.000 ton Edammer kaas, jaarlijks 45.000 ton te pro­duceren. Om dit mogelijk te ma­ken, komt er een nieuw kaas­pakhuis waar 500 ton kaas kan rijpen en een hal waar een volle­dige productielijn wordt onder­gebracht. Eind dit jaar worden de nieuwe voorzieningen in ge­bruik genomen. "Stiekem dur­ven we wel te zeggen dat we de grootste producent van Edam­mer kaas in de wereld zijn."

Vanaf 1986 is de Marumer onderneming gespecialiseerd in Edammer kazen. En daarvan wordt in zeer veel landen ter wereld smakelijk gegeten. "Welke dit allemaal zijn? Nou, je kunt beter vragen aan welke landen we niet leveren. Wij hebben er hier geen idee van waar onze kazen uiteindelijk terecht komen. We houden ons slechts bezig met productie", zegt Abbink. Wel weet hij te vertellen dat met name landen als Egypte en Algerije onver­wacht met grote orders kunnen komen. "Dan moeten we op­eens binnen drie tot vier weken 500 ton kaas leveren. En dat is flink aanpoten."


Vanaf 1986 is de Marumer onderneming gespecialiseerd in Edammer kazen. En daarvan wordt in zeer veel landen ter wereld smakelijk gegeten. "Welke dit allemaal zijn? Nou, je kunt beter vragen aan welke landen we niet leveren. Wij hebben er hier geen idee van waar onze kazen uiteindelijk terecht komen. We houden ons slechts bezig met productie", zegt Abbink. Wel weet hij te vertellen dat met name landen als Egypte en Algerije onver­wacht met grote orders kunnen komen. "Dan moeten we op­eens binnen drie tot vier weken 500 ton kaas leveren. En dat is flink aanpoten."

De volle melkbussen werden vroeger door de chauffeur van de  melkauto op de band gezet. In de fabriek werden ze leeggegoten, gereinigd en vervolgens op dezelfde band weer naar buiten getransporteerd. Waar de chauffeur de bussen weer bij de boeren afleverde                                                                © Archief Frico

Er is in de loop der jaren veel veranderd. Abbink herinnert zich het metaalachtige geram­mel van de melkbussen nog goed. "Ja, dat is nu een stukje nostalgie. In 1987 hebben we de laatste bus in het vat leeggego­ten. We werken nu een stuk effi­ciënter. Het gebruik van melk­bussen is heel bewerkelijk. En bovendien niet altijd even hy­giënisch. We hebben heel wat aangetroffen onderin de bussen. Zoals bijvoorbeeld broden, die er door de bakker in werden gegooid en die de boer vergat er weer uit te vissen. En tijdens horidsdagen (benauwde dagen in de zomer, jr.) stond de melk soms stijf in de bussen."

Waar vroeger de berijders van de melkauto's elke bus meerde­re malen ter hand moesten ne­men, verlossen de chauffeurs de tankauto's tegenwoordig van hun lading met een simpele druk op de knop. Dat heet voor­uitgang.