#Dr.b/2020-08-06

 /drenthe

voorgaande

voorgaande

versie-7.0

Assen ACMESA 18/20 - RMO

Assen Acmesa RMO foto’s  

 Begin 1962 Aankomst, en demonstratie van de eerste RMO bij Acmesa Assen

De aanvoer van de melk - begin jaren 60        Bron: 75 jr Acmesa blz. 27>


De melk werd eerst aangevoerd met melkwagens, getrokken door een tractor. De melkrijders plaatsten bij Acmesa de bussen op een transportbaan, die ze bij de melkbascule bracht. Daar werden de bussen door de melkontvanger gekanteld. De melk kwam in de basculebak, werd automatisch geroerd en eveneens automatisch werd er een monster genomen. De melkontvangst was in de jaren 60 ten volle bezet, maar de melkstroom steeg snel. Bestuur en directeur moesten zich beraden op een oplossing


Een tweede melkontvangst zou zeker op f 750.000,- komen en beide ontvangsten zouden de eerste tijd onderbezet zijn. Maar ook was er voor een tweede ontvangst nog geen plaats en er zouden eerst huizen moeten worden aangekocht.


Een andere mogelijke oplossing zou de aanschaf van een rijdende melkontvangst zijn. Deze waren in Duitsland in opkomst.

Bestuur, commissarissen en directeur zijn zich in 1961 gaan oriënteren in Blankenheim in Duitsland en in Rijkevoort (N.-Br.).

In november 1961 werd besloten een RMO (Volma/Mercedes) aan te schaffen, die al spoedig in bedrijf kwam. Een probleem was, dat nu de leden zelf weer bussen moesten schoonmaken, maar Acmesa ontwikkelde een rijdende bussenspoelwagen, die achter de RMO ging aanrijden om de bussen schoon te maken.


In juni 1963 werden een 2e Voma RMO en een 2e spoelwagen in gebruik genomen, april 1965 de derde, deze ontwikkeling zette zich voort tot op 17 mei 1967 een 6e RMO in gebruik werd genomen, terwijl de overblijvende bussenrit te Smilde andersom werd gereden en de bussen per wagen naar ons melkontvangststation in Hooghalen bracht.


Op de avond van de 17e mei 1967 werd de laatste bus melk gestort in de basculebak te Assen.

Vanaf RMO-4 waren de rijdende melkontvangsten voorzien van een inrichting om de bussen te spoelen. Op 26 oktober 1969 gingen de eerste twee leden in de tank melken. Aan het eind van het boekjaar waren er 6 tanks geplaatst. Zes jaar later waren er reeds 108 tanks en was 42% van de melk tankmelk. Weer 6 jaar later (april 1982) waren er 241 tanks geplaatst en werd er dat jaar 89% tankmelk aangevoerd.

Op maandag 1 november 1982 is de bussen-RMO voor het laatst uitgereden. Vanaf die datum was Acmesa volledig op koeltanks overgeschakeld. Er waren toen 268 koeltanks en alle leveranciers zijn lid van Acmesa.

 1961 Oriëntatie ‘RMO’ in Blankenheim Duitsland

Bestuur en directie brachten, naast Blankenheim, ook een bezoek in Rijkevoort (N-Br.) daar zijn geen foto’s van in mijn bezit!


Merk op dat men niet naar Nw.-Schoonebeek ging, waar de zuivelfabriek in die plaats al sinds eind 1959 gebruik maakte van een Rijdende Melkontvangs - het bestond, volgens een tekst in de Friesche koerier van 12 oktober 1959, uit een in Duitsland gefabriceerde tank, pomp- en meetapparatuur, geplaatst op een DAF-chassis


 1971 Een latere RMO - nog steeds ‘bussen leegzuig model’...............



Datering begin jaren 70 - kenteken BV 35-37  werd uigegeven in 1971/’72

Kenteken VB-06-23 is uigegeven in 1962/’63

Eerste RMO - Volma NV Grouw op Mercedes-Benz LK 338 - hier nog met voorlopig kenteken E-43-62  - werd  VB-06-23

Zie meer over de eerste RMO’s op Melktank-RMO pagina’s

In het in bezit zijnde Acmesa ‘knipselarchief’ staat bij

1961/’62 : ......Uitvoerige studie maakte het bestuur van de rijdende melkontvangsten. Aangeschaft werd een truck om daarop een rijdende melkontvangst te doen bouwen. Hiermede kan het bouwen van een nieuwe dubbele melkontvangst worden voorkomen.........

1962/’63: ....Een tweede rijdende melkontvangst werd aangeschaft en de melkritten gereorganiseerd. De mogelijkheid van grotere bussen of tankjes op de boerderij wordt ingesteld. Aan het ministerie van Landbouw werd om subsidie gevraagd hiervoor. De rijdende spoelmachine voor bussen werd ontworpen en in gebruik genomen....

1963/’64: .....De derde rijdende Melkontvangst werd in gebruik genomen....

Slotopmerking: 1966 (?): ....Een groot deel van de melk wordt nu aangevoerd met zogenaamde Rijdende Melkontvangsten, die bij de boerderij de melk uit de bussen zuigen. Dit systeem, dat nu nog slechts sporadisch wordt toegepast in Nederland, gaat nog een grote toekomst tegemoet. Door de ervaring bij Acmesa met deze werkwijze heeft verkregen wordt elke nieuw aangeschafte rijdende melkontvangst weer doelmatiger dan de voorgangster. De bekende wagens met bussen gaan bij Acmesa binnen enkele jaren geheel verdwijnen, Ook wordt reeds geëxperimenteerd met het direct diep afkoelen van de melk na het melken op de boerderijen, op op deze wijze een nogxx kwaliteit melk te krijgen. Op deze beide terreinen verricht Acmesa pionierswerk!

naar INDEX Assen naar INDEX Assen Volgende pagina voorgaande pagina

Geen frame - ga naar - www.zuivelhistorienederland.nl

volgende pagina voorgaande pagina